torsdag 23 september 2010

Projekt CX del 2

Här kommer andra delen i serien om det senaste crossbygget.

Projekt CX del 2 - RAM

Att min tredje Ridleyram inte skulle slå om några trafikljus blev klart ungefär samtidigt som jag ställde in den gamla metallramen i vintras. Kolfiber var enda vägen att gå om man ville vässa ytterligare och i valet bland Ridleys X-Fire och X-Knight så föll valet på den förstnämnda som kändes mer prisvärd. Ramgeometrin är identisk med bland andra Crosswind, så det skulle inte bli några överraskningar där heller. Förhoppningarna om lägre vikt och ett styvare uppträdande utökades till att omfatta en stabilare front och styrning, något som den groteska framgaffeln vittnade om direkt vid uppackning.

Lådan med fyra kompletta ramkit, ett till varje sant Ridleyfan i MCK, kom från crossentusiasterna i Berlin, Karsten Niemann och hans gäng på Shop4cross.

Förutom en riktigt skön finish så imponerades jag av de kraftiga rördimensionerna som signalerar styrka och vridstyvhet. Designen är helt i min smak och det övergripande kvalitetsintrycket är mycket gott. Här är några crosspecifika ramdetaljer som Ridley givetvis har koll på:

- Inga flaskställsfästen. Eftersom ett flaskställ indrivet i skulderbladet kraftigt reducerar lusten och möjligheten att bära cykeln över axeln så skippar man dem på en cross. Om man vill använda ramen till en vintercykel eller bara en lyxig flaskförvaring kan man eftermontera ett par insatser – om du vågar borra i ramen. Jag har borrat fyra hål i min gamla Columbusram och den håller än, sex år senare. Det finns också möjlighet att beställa ramarna med flaskställsfästen från fabrik utan extra kostnad, men räkna inte med att få några fina klistermärken medskickade då.

- Vajerdragning på överröret. Nästan bara fördelar och egentligen det enda sättet du kan dra dem på utan att de är i vägen. Diagonalröret ska ju greppas med handen vid lyft och undersidan av överröret glider ju över axeln. Nackdelen då? Det går inte att hänga på hojen eller sitta på överröret utan att repa lacken. (Gud förbjude att en cross blir repad under sin livstid.)

- Höjd. Ridley håller fortsatt på det upplyfta vevpartiet som ger lite extra markfrigång. Man sitter högt över marken och får bra utsikt över alla man ska köra om.

Inbyggd bakbromsjustering i vajerstoppet på sadelstag. Tackar!

2010 års modell skiljer sig på ett par punkter från föregående års ramar. Vikten är något lägre och designen har ändrats, men den stora grejen är förstås det fetare styrröret som rymmer ett uppdimensionerat undre styrlager för 1 ½”. Gaffeln är också ny och har ett koniskt rör för att klara två olika lagerdiametrar. Summan blir en riktigt kraftig front byggd på en ännu grövre gaffel som för tankarna till ett trubbigt mordvapen.

Kan användas för att driva ner staketstolpar i tjälen.

Haaaaaaallå.........haaaallå......haaallå....hallå.

Jag kan också konstatera att det inte snålats på dimensionerna kring vevparti och kedjestag. De sistnämnda är 50 mm höga när de separeras bakom vevhuset.

Aerohögt?


Ramset Ridley X-Fire 2010
Ram: 24 tons high modulus carbon. Storlek: 52 cm. Vikt: 1 300 gram, inkl. växelöra.
Gaffel: 4ZA Oryx fullcarbon. Vikt: 490 gram. Kapad 82 mm (463 gram).

Framtung!

Det är alltid roligt när man kan jämföra två cyklar direkt, d.v.s. byta snabbt och ofta mellan dem och testa olika egenskaper. Det råder inget tvivel om att carboncykeln är kvickare och styvare och får mer kraft i färdriktningen är aluminiumcykeln. Det märks särskilt vid korta insatser med högt effektuttag såsom igångdrag, branta backar och rena temposkiften. Jag vill också tro att X-fire:n är mindre i storleken eller mer kompakt då känslan är tightare och mer direkt, den följer också med fantastiskt fint. I själva verket är måtten lika i huvudtriangeln.

Hjulen är samma och växelsystemen hyfsat lika men styrkombon är vassare på den nya. Ritcheys 26 mm:s WCS styre och stam väger väldigt lite men uppvisar också egenskaper i klass med en Gardenaslang. Oversizeprylar gjorde en hel del för styvheten på den nya hojen och bidrar förstås till de positiva egenskaperna, så ramen är inte att tacka för allt. Om ni undrar varför jag byggde den gamla hojen med smalstandard så är svaret ”2006”. Styret köptes förresten begagnat från en viss Anna Enochsson.

Tävlingsfråga nr 2 i serien. Hur stor är viktskillnaden på ramen, mätt i gram, mellan min Ridley Crosswind aluminium och min Ridley X-Fire Carbon, båda storlek 52. Lycka till.

--------------------------------
Bloggserien Projekt CX:

hjul
ram
växel
broms
däck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar