torsdag 25 november 2010

Variationsveckan

Den här veckan har jag planerat för återhämtning av kropp och material. Det innebär rent praktiskt att jag försöker få ordning på både crossen och vinterhojen samt att jag bryter träningsmönstret som det sett ut ett par månader nu. Träningen den här veckan kommer att bestå av fyra pass där inget av dem utförs på TC.

Måndagen var planerad på gymmet, men en märklig ingivelse fick mig att vända 15 meter innan dörren till entrén. Kände mig trött och hängig, lite matt och omotiverad för styrketräning. För att inte ta av motivationskontot i onödan eller ställa till med något dumt så satte jag mig i bilen och åkte hem och sov istället.

Tisdag såg "löp och gym". Löpningen över den fartstegrade uppvärmningsdistansen på bandet (3 km på 15 min) fördelad på 2 min på 6 minutersfart, 11 min på 5 minutersfart och 2 minuter på 4 minutersfart såg en ny lägstapuls, 126 slag i snitt (70%). Plus 5 kg på alla gymmaskiner, inga konstigheter. Måndagens vila hade nog gjort gott.

Onsdag och premiär för inomhuscykling. Via en inbjudan från IK Ymer i Borås hamnade jag på löparbanorna i Ryahallen och fick köra 3 x 20 min i innerspår. Passade på att busa lite med kroppen och körde första 20 i jämnt tempo i sweet spot, andra 20 som styrkeuthållighet på 53/11 och den sista som 2 x 5 min AT++ med kort vila och därefter tröskel i 10 min. Runt 200 varv och 400 vänstersvängar blev det. Enligt uppgift ska det gå att hålla ca 42 km/h i de svagt doserade kurvorna utan att pedalen går i marken och det var lite nervöst ett par gånger på slutet.


En klassisk gammal tjockmatta tillsammans med en envisen gångare genererade spänningsmomenten på banan under kvällen.

Ikväll blir det vila men imorgon fredag ska jag köra ett spinningpass för omväxlings skull, helt i linje med variationsveckan. Det är Spiroclub som bjuder in till lunchspinning i 45 minuter, vilket med en mycket stor dos fantasi kan användas för att simulera en crosstävling. Inget att spara på där utan bara att mata på. Spinning och cykelcross har ju faktiskt det gemensamt att ingen av disciplinerna tror på riktig vila under passet. 30 sekunder aktiv vila anses ofta fullt tillräckligt mellan två högintensiva block om 8 minuter. Det är bara på landsvägstävlingar man får vila ordentligt och dit är det långt.

Med lite flyt och hyfsade väderutsikter så hoppas jag på ytterligare en premiär i veckan - distans ute på lördag. Min gamle Columbus får nytt vevlager och nya vevar i veckan och är därmed redo(?) för sin åttonde vintersäsong.

Söndagen viks sannolikt åt vila med anledning av övningar med tveksamt formhöjande inriktning men likväl sportslig karaktär på lördag kväll. Trevlig ska det bli i allafall.

1 kommentar:

  1. distans ute på lördag är fint, ska också göra sådan premiär är tanken. :)

    SvaraRadera