onsdag 9 februari 2011

é

Igår kväll lade jag sista handen vid årets landsvägsraket, ett "nygammalt" bygge som nu fått en ny Cervélo R3-ram anno 2010. Ramen ser ut att vara lite förstärkt runt vevpartiet, sadelstolpen är 15 % tyngre och har en annan carbonstruktur samt en ny infästning mot sadelrälsen. I övrigt ser jag inga tydliga förändringar förutom färgerna.


Årets landsvägshoj är ett rullande hopplock där vissa delar har ursprung från mitten av 00-talet. Hjulen går in på sin fjärde säsong och är snart inkörda.


Gaffelbenen är lackerade i rött på insidan, snyggt.

Vevlagren och skålarna har gått två säsonger och byttes för säkerhets skull. Efter ett tips från Mäster Martin på Cykelcity i Göteborg tog jag en närmare titt på de nya vevlagren från Campagnolo. Enligt uppgift så skulle de vara klent smorda från fabrik, något som kanske förklaras av det faktum att italienare inte cyklar i regn. Jag sprätte bort tätningarna och visst, den enda smörjning lagren försetts med var montörens fuktiga blick. Fyllde på med fett till de gick tungt och fint och återmonterade på axlarna.


Veckans kompis - vevlageravdragaren från Park Tools.

Vajrar och höljen byttes också och Campagnolos nya höljen i rött blev riktigt snygga på plats. De lanseras senare i vår och kommer även i vitt för er som är sugna.


Rosso!


Bra att ha lite att läsa under distanspassen...

Den 11-delade Recordgruppen har fått en snygg uppgradering till i år, med röda "11:or" i logotypen och mer svart i bakväxeln. Min grupp från -09 känns fortfarande nästan ny så den hänger med ett år till, minst.

I övrigt har de gamla komponenterna flyttats över och prestandan blir densamma förutom ett, i mitt tycke, utseendemässigt lyft. Vikt 6 640 gram med finhjul. Blir till att tävla på träningshjulen i år igen alltså.

Dåså. Vår, tack.

6 kommentarer:

  1. Fint. Bora är alltid rätt :D

    SvaraRadera
  2. Välkommen i Cervelo familjen. riktigt fin!

    SvaraRadera
  3. Skaplig! Det byggs för övrigt här med, bara hjulen blir kvar sen tidigare. Budget: 10 000 kr; viktbesparing: ca 3 kg.

    SvaraRadera
  4. På gränsen till porr ;-)

    SvaraRadera
  5. Riktigt snyggt, ett rejält lyft utseendemässigt måste jag säga. "Gaffelbenen är lackade i rött på insidan" Snyggt! Sett det förr tror jag, kan inte annat än hålla med och sneglar lite på en hoj här hemma :)

    /Christer E

    SvaraRadera