torsdag 20 december 2012

Årets julblogg

Lagom till jul så bjuds Göteborgarna på två riktiga nitlotter till trafikåtgärder. Trängselskatt och sänkt hastighet på motorvägen. Låtom oss i skenet från det fladdrande juleljuset raljera över dessa tu som de västsvenska klavertramp de är.

På medeltiden kom någon på att man kunde ta ut en avgift av folk som färdades in mot städerna. Det enda som behövdes var en mur av något slag med portar som kanaliserade trafiken och gjorde det enkelt för staden att inkassera slantarna. Avgiften gick in i stadskassan och betalades av folk som ville utnyttja stadens fördelar, t.ex. handel med döda djur eller levande människor. Tullarna var födda. Senare övergavs dessa eftersom de blev omoderna och när repstegen uppfanns år 1377 fann man för gott att överge hela tullsystemet.

Nu är det dags för tullar igen. Den här gången betalar vi för att åka förbi staden och för att få trängas med andra som är på väg åt samma håll. Pengarna går till utökad inställd tågtrafik och fler försenade busslinjer.

Nästa fula tomtetrick levereras i form av sänkt hastighet på motorvägarna som omger Stor-Göteborg. Redan eurolåga 90 sänks till supersvenska 80 km/h. Man har på sina platser nyligen utökat motorvägen med ett tredje fält för att öka genomströmningen och nu sänker man flödet genom att reducera hastigheten? Och vad händer när bilar inte får färdas fortare än lastbilar med släp? Förresten, håller man större eller mindre inbördes avstånd vid en lägre hastighet och vad beror egentligen de flesta motorvägsolyckor på?

Som vanligt finns lösningarna och svaren redan i naturen, varsamt förfinade och genom århundraden utvecklade till perfektion. Ta till exempel en cykelklunga på landsväg. Risken för olyckor är inte större om den färdas fortare, så länge alla åker lika fort. Men, om någon plötsligt sänker farten och tvingar resten att passera, byta spår och titta över axeln så kommer den med lägst koncentration på uppgiften att krascha. Och dra med sig fler.

Svensk som jag är knyter jag näven i fickan över dessa moderna omoderniteter, idkar civil olydnad i lagom portion och gnäller onyanserat i sociala medier. I mitt fall blir det bloggen, eftersom jag inte tror på något annat. Grattis förresten till de som återupptäckt möjligheten att lägga ut bilder på internet så att andra kan se vad man har tagit kort på och därefter förfäras av konsekvenserna.

Lagom till dessa, av ingen önskade begränsningar i framkomlighet, har vi (jag) uppgraderat vagnparken till forna nivåer där kraft fanns i närmast det oändliga. Ja, vi är tillbaks på en 6-cylindrig diesel som gör 80 knyck på tomgång och lätt kan släpa fyra nerrivna tullstationer efter sig utan så mycket som en suck. Det är en glidarvagn av rang och den gillar inte att trängas eller hindras av folk som har för mycket tid eller fokus på annat. Eftersom vi bor i Mölndal och har motorväg åt vilket håll vi än ska färdas känns det helrätt med en motorvägsbil. Utmaningen ligger i att uppleva fraktioner av lycka och sinnesro mellan alla de situationer som uppstår då vuxna människor efter eventuell förmåga rattar sina bilar på vad som närmast kan beskrivas som Sveriges största övningsbana för motortrafik.

Ju bredare, större och snabbare väg desto sämre kör folk eftersom omgivningen känns enkel och inbjuder till en uppsjö av alternativa aktiviteter såsom interaktion på sociala medier via mobil enhet, interaktion på sociala medier via mobil enhet eller interaktion på sociala medier via mobil enhet. Polis! Lagför de här syndarna som framför fordon med en bråkdel av medvetandet.

Bredvid mig här på bordet har jag faktiskt de första skisserna på en gigantisk kran utrustad med en elektromagnet. Planen är att den ska gränsla E6:an i höjd med Lindomeavfarten och plocka av alla ekipage som inte har två ögon med fokus 100 m framför sig. Tack vare kranen behövs varken hastighetssänkning eller trängselskatt och de pengar som tullarna dittills har dragit in kan gå till att köpa kopiösa mängder brun färg som sprayas finfördelad över världen. På så sätt kan vi börja leva IRL, utan nyansförvrängda foton som främsta kommunikationsmedel.

Win-win-win. Kom ihåg var ni hörde det först.

God Jul till er alla och kör så att ni kommer fram - vart än ni är på väg i livet.

1 kommentar:

  1. Haha! Javisst! Blir kul (eller, nja...)att se hur det går. Antar att du kör "skåpbil" som cyklist. Eller hänger du på din(a) raring(ar)på krok eller taket? Har man en motor som du så vill man väl ha styrfart och -kraft även på 4 hjul. Så 3 liters diesel bör passa hyfsat (perfekt?).

    SvaraRadera