tisdag 18 juni 2013

Gunnebovarvet - Strava goes CX - REV

Ja, intresset för att åka ikapp på cross finns ju definitivt i Göteborg. Det ser vi ju inte minst under de välbesökta Introcrossarna på hösten. Redan nu tasslas det emellertid i leden och senast förra veckan fann jag min egen hand i en burk med tubklister. Förhoppningsvis anländer idag också ett knippe ekrar med posten som kan styva upp fälgen och ge stöd åt navet. Annars går det åt väldigt mycket klister.

Gunnebovarvet strax öster om stan är nu ett Stravasegment som syftar till att ge sköna tider för jämförelse, mot sig själv och andra. För en tränad åkare tar det 9-10 minuter att köra ett varv och sedan lika lång tid att bli människa igen. Att upprepade gånger skifta skepnad mellan dödsföraktande crossåkare och människa kallas intervallträning och ger på sikt en sänkt sannolikhet för överlevnad men samtidigt ett högre värde åt den kortare tid som finns kvar.

Alltså, tag första bästa cykel som behärskar grus och bege er till Gunnebo för att sätta ett referensvarv. Cykling är inte förbjudet men löpning och hundrastning är tillåten, så visa respekt och hänsyn till andra så blir allt bättre i längden. Det här är vad som väntar dig;

1. Syrabacken
Tidigt på varvet. Säkerställer en jämn och hög syranivå under resten av insatsen.

2. Luringen
Skymd och feldoserad kurva med avåkning i tangentens riktning som stående alternativ.

3. Bröllopspassagen
Kort sträcka på pavé där man passerar genom Gunnebo slott. Vid varvets rekognosering passerade vi även genom ett pågående bröllop, vilket uppskattades extra.

4. Vargpasset
Tar oss upp från vägen och in i mörka skogen. Varg har aldrig siktats i området.

5. Världsmästar'n
Klarar du en skarp kurva utför på löst underlag? Flyttar du grus eller cykel? Fot i eller fot ur?


6. Stenstigen
Kör på, över eller vid sidan om stenarna. Håll hårt i styret och se upp vid vägövergången.

7. Teaterbacken
En svår utförskurva leder in i backen upp mot uteteatern.

8. Darvells kruvor
Här kan bara en sann mästare åka riktigt fort. Missas linjen så landar man mjukt på tänderna nere på parkeringen.

9. Trappan
Det närmaste vi kommer en trappa på crossvarvet - två steg i en grusbacke. Håll till godo och höger inför en helomvändning.

10. Broarna
2 x snabba lyft med hög precision för att inte tappa tid eller punktera. Kanttrådsryttare får nog sakta ner här.


Varvet, sett från rymden.

Beskrivning för att köra rätt varv:
 (19/6: justering av segmentets start/mål);

Kör motsols, starta i södra änden av grusparkeringen. Följ grusvägen söderut. Tag första vägen vänster, uppför backen (1).

Vid nästa skäl, styr mot slottet och tag höger precis innan huset. Kör  inunder utbyggnaden, på kullerstenen (3) och uppför grusbacken på andra sidan. Fortsätt i samma riktning över parkeringen och genom gården.

När vägen svänger till vänster, kör rakt upp på stigen i skogen (4). Följ stigen tills järnvägen dyker upp på höger sida. Direkt när det börjar gå brant utför, tag vänster in på en mindre stig (6).

Korsa bilvägen och tag vänster upp på asfaltsvägen. I slutet av raksträckan, vik av lätt åt höger in på skogsväg. Tag första höger och fortsätt uppför backen (7).

Följ den större stigen i naturligt vägval/rakt fram till kanten mot parkeringen (8) där man håller vänster och följer den slingriga vägen ner.

Kör diagonalt över parkeringen och in mellan de stora stenarna. Tag vänster längs vattnet och följ stigen till trappan (9). Tag vänster nedanför trappan.

När stigen senare delar sig, håll höger över två broar (10). När stigen delar sig igen, håll höger. Målet är precis innan du korsar den asfalterade bilvägen. Korsa inte i full fart, skymd sikt åt höger!

Detalj på start-, och målplats. Korsningen med John Halls väg är något skymd så vi stoppar innan.

Kör hårt och lycka till!

4 kommentarer:

  1. For safety can you edit the segment so it stops at the end of the path by the bridge and does not cross the road into the car park? Blind corners and Strava chases is a nasty combination

    SvaraRadera
    Svar
    1. "chasers", sorry.
      //Philip

      Radera
    2. It's a great idea. Then traffic wont effect the result and you cant enjoy a flying start either.

      Radera
  2. Det ser ut att samla ihop sig till en massiv attack på rekordet (fn 9:08) nu på söndag 23/6.

    SvaraRadera