onsdag 7 augusti 2013

Peppar, peppar...

Jag glömde att ta i trä, då jag efter förfrågan hade redogjort för den strategi som sedan april lyckats hålla mina helvita Sidiskor i nyskick. Undvika regn. Alltid åka med skoskydd i fickan. Aldrig ta i skorna med smutsiga händer. Det har inte varit lätt, men belöningen är ju en fröjd att se på. Ett par Ergo 3:or som är lika vita nu som den dag de smektes på fötterna för första gången hemma i köket.

Vi hade precis parkerat våra superstyva, superlätta, högprestandahojar mot det lackade stålräcket utanför Majgården i Kungsbacka i söndags och dukat upp ett bord med fyllda kaffekoppar och oförtjänta mackor åt våra lätt belastade kroppar. För egen del var jag ganska hungrig efter nästan 3 timmar i sadeln och försökte minnas när jag körde så långt senast. Jag lirkade in benen under det trånga bordet gjort av träribbor och lyfte ryggen för att komma efter med stolen, som givetvis stötte mot bordsbenet med förödande konsekvenser.

Vad övriga cafégäster sedan fick bevittna är inget att vara stolt över, men var ändå ett fint bevis på att reflexerna sitter där de ska och ryggraden fungerar. Vattenflaskan tömdes resolut med flödig stråle mot de brunfläckiga skorna samtidigt som barnförbjudna ramsor om bordskonstruktionen ekade mellan husen. Trots tumultet var det nog först när jag plockade upp skorna och tog dem i min famn som åskådarna blev oroliga på allvar. Men det behöver de inte vara. Alla fläckarna gick bort och skorna är fortfarande krispigt kritvita.

Här börjar crossnacket. 09.30 vid Preem Slottsskogsvallen på söndagar.

I övrigt förlöpte passet väl och klockan stannade på knappt fyra timmar till slut. En rättvis gissning ger följande fördelning av samtalsämnen, vilket ligger helt i linje med förväntat försäsongsbrus. Möjligen något högt på bromsar, men jag misstänker att det är utrett till nästa vecka.

- crossdäck, 26%
- crossbromsar, 7%
- cross-Karlsson, 15%
- cross kick-off, 14%
- övrigt kring cross, 38%


Min egen crossmaskin står sedan igår kväll race ready med två uppsättningar fungerande hjul. Ett tredje par med spännande Pipistrellos ska göras iordning inom de närmsta veckorna också. Ridleyn går in på sin fjärde säsong och har under resan fått en fin matt yta på diagonalröret, där man greppar och bär. Kedjestaget på höger sida är sönderhackat och gaffeländarna har tappat lite färg efter otaliga hjulbyten, men sådant spelar ju ingen roll.

Den är fullt funktionell och fortfarande är en av de bästa crossramarna på marknaden. Med handbyggda aluminiumhjul och limmade Dugaster dränkta i Aquasure väger den in på 7,67 kg.

Redo för ett fjärde år på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar