lördag 10 maj 2014

Distanspass: 10 tips & trix

I dag har jag tränat "distans", ett begrepp med många olika definitioner. Ibland används denna term för all ostrukturerad, icke målstyrd träning. Ibland har vi kört distans när vi efteråt konstaterar att det inte gick tillräckligt fort. Den definition som ligger mig närmast är nog när man sträcker ut lite grann och kör länge. Om gränsen går vid tre, fyra eller fem timmar beror nog på när i karriären ni frågar. Under Mallorcavistelsen i april pratade vi om "heldagar", dvs när rulltiden överstiger sju timmar och man fyller hela utrymmet mellan frukost- och middagsbuffé med cykelåkning.

Hur som helst. Sedan min superkorta crossäsong tog slut i oktober förra året så är distansträning i stora drag den enda träningsform som bedrivits med motivation och framgång. Hela vintern, hela våren och hela Mallistiden. Kroppen kan inget annat, har inget register, ingen dynamik och ingen topp. Men den kan köra länge och halvfort, den sämsta och mest obrukbara egenskap som en tävlingscyklist någonsin begåvats med. Idag körde jag 20 mil på 6,5 timme utan att bli varken muskeltrött eller särskilt hungrig. Var kan jag hämta den pokalen?

För er som ännu slipar på känslan eller den rätta distansformen kommer här 10 tips och trix, med utgångspunkt i dagens pass.

Tips nr 1: skaffa "starters", dvs vänner som ger dig uppmuntrande tillrop och sällskap under första timmen. Fråga ofta varför de ska köra kortare.

Tips nr 2: undvik fisketävlingar och därmed förknippad verksamhet. De kommer inte att göra dig till en bättre distanscyklist.


Tips nr 3: om du tränar distans med vatten i flaskorna så kommer du bli ett fettförbränningsmonster. Du kan köra hela dagen på fettet innanför västen, förutsatt att du sparat ihop lite under vintern. När du väl äter något så händer det grejer. En halv bar och sedan 33 knyck i motvinden efter 5,5 timme t.ex. Belönande och smidigt.


Tips nr 4: lägg in en maxansträning om ca 3-4 minuter halvvägs och kräks på toppen. I dag behövde jag inte kräkas, men det var inte långt borta, ta mig tusan. Därefter blev allt underbart. Hyltenäs Kulle, söder om Kinna. Värt ett besök. Strava-KOM, tackar!


Tips nr 5: gå inte av cykeln i onödan. Det finns ingen anledning. Dessutom kan den välta.

Tips nr 6: dubbelkolla öppettider för eventuella fikastopp. I dag fick jag den här skylten efter 130 km och tvingades till ortens lokala grill istället. Huva! Annat som fanns att välja på i Björketorp var en automatstation, en stängd pizzeria och en järnvägsövergång.

 Tips nr 7: frys inte. Om du kör lång(sam)t så kommer du sannolikt inte att producera så mycket värme som vanligt. Ta på förstärkningsplagg och var förberedd på att behöva släpa hem dem i fickorna, lämna lite plats där från start. Idag var det runt 12 grader i starten och 16 grader som varmast. I morse strök jag ett tunt lager liniment på benen innan jag monterade benvärmarna. På så sätt blev det riktigt behagligt med bara ben längre fram på dagen. 

Tips nr 8: bär alltid genomtänkt och matchande klädsel på distanspassen. När du kör långt är chansen större att träffa någon viktig person. Bara för att man cyklar sakta behöver det inte se långsamt ut.

Tips nr 9: oavsett om du matar kroppen med energi eller inte så kommer hjärnan så småningom att tröttna. Den vill göra något annat en stund. Det är ganska lätt hänt under långa pass att den sista timmen blir en radarledd rutinflygning där hjärnan till stora delar är bortkopplad från njutningen. Tipset är att ge den lite variation, gör något oväntat, bryt mönstret. Ta inte den vanliga vägen hem, kör offroad, stöt eller skicka i dyngen och tvinga fram lite kraftuttagsplanering. Här ovan har undertecknad lämnat asfaltsvägen med sex timmar på klockan för att tvinga fram lite snabba beslut bland rötterna.

Tips nr 10: unna dig en slö after bike i lä från den kalla vårvinden och definiera bra och dåliga perioder under passet. Reflektera över när de uppträder och vad det beror på. 
VARNING: att direkt vid hemkomsten åberopa ytterligare egentid är inte alltid populärt. Att dessutom utnyttja den till att göra minsta möjliga kan rent av upplevas provocerande i vissa förhållanden.

Dåså, mot nya höjder med tveksamma fakta! Lycka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar