onsdag 1 oktober 2014

En påse däck och en ny italienare i familjen

CX-cupen närmar sig, som ni kan se av leveransen nedan. Dugast Rhino och Pipisquallo från Karlssons Cykel som ska limmas och vattensäkras innan helgen. Tidsmässigt är det lugnt eftersom fälgarna redan är klara sedan tidigare, med klistermättade fälgband i botten.


På fredag eftermiddag rullar vi mot Stockholm, med CX Swedens tält och beachflaggor i bagaget och cyklar på taket. Övrigt ledigt utrymme fylls säkert med hjul, det bruka vara så. Det ska bli riktigt kul att stå på startlinjen igen och träffa alla sköna crossers.

Annars är det riktigt trångt i cykelverkstaden nu, trots att jag hängt undan båda sommarhojarna och en trave hjul på vinden. Kan det vara så att det kommit till något, att stallet har fått tillökning? Och varför tar det isåfall sådan plats, är det ett projekt isärtaget i sina beståndsdelar? Är det italienskt? Varför luktar händerna starkt av Autosol?

Giovanni "Nani" Pinarello, en av de mest ansedda italienska cykelbyggarna lämnade oss tidigare i september vid 92 års ålder. Hans arv lever vidare genom hans barn och barnbarn, via huvudkvarteret och fabriken i Treviso och min favoritcykel bär fortfarande hans namn.

Ser ni vad lika vi var? Som att titta nästan 60 år fram i tiden.

Men det finns ju fler gamla, italienska farbröder som vigt sitt liv åt cykelkonsten och skapat klassiska, vackra modeller. Den här snubben, till exempel:



4 kommentarer:

  1. Är det månne sommarstugeracern med stort P det hintas om?

    SvaraRadera
  2. ...eller kanske rent av stort C av farbror nummer 2 att döma.

    SvaraRadera
  3. Du är rätt ute i andra antagandet. Dessutom finns faktiskt en koppling till dig, eller de som ser ut som du. Jag längtar redan till nästa sommar, hoppas vi får möjlighet att köra en repris på rundan med vattenslangsmannen. Steel on steel!

    SvaraRadera
  4. Kul! Alla är vi barn i Bullarebygden.

    SvaraRadera