lördag 10 januari 2015

Test: elektriska värmesulor från Kjell & Co

Som utlovat kommer här ett test av ett par elektriska värmesulor som jag kört med under ett par veckors tid. Texten nedan består av produktfakta och testvärden stärkta av ovidkommande insikter avseende mina defekta fötter.

Inledningsvis vill jag påpeka att produkten köpts för egna medel och dessutom föranlett en bilresa på elva mil, vilket i själva verket kostade lika mycket som sulorna. Jag klev in hos Kjell & Co i Skövde 30 sekunder efter att de öppnade på Annandagens morgon och lämnade 60 sekunder senare. De togs i bruk första gången ett par timmar senare.

Det här får du i förpackningen; två uppladdningsbara batterier med tillhörande remmar, två sulor med fast kabel samt en vägguttagsladdare (ej i bild).

VÄRMESULORNA
Sulorna levereras i storlek 46 och ska klippas till efter skodon. Värmeelementet finns inbakat mellan två hoppressade sulhalvor, är långsmalt och ligger centrerat i sulan och slutar dessvärre en bra bit från tån. Eftersom mina tår är problemet (åtminstone de första timmarna innan de domnar bort) så är det främst främst jag vill ha värmen. Detta löste jag till slut genom att klippa bort all sula framför värmeelementet och förlänga sulan till rätt passform i bakkant. Lite silvertejp löste skarven och de ligger helt still i skon, du har ju normalt inget tryck på hälen ändå.

Högersulan, efter saxens härjningar.

Första passet körde jag utan denna tillpassning, med sulan nedklippt till rätt storlek symmetriskt runt om och värmeelementets framkant ca 4-5 cm från tån. Resultatet var kalla tår och svettig hålfot. Som sulan nu ser ut på bilden ovan har jag värmen på rätt ställe.

Sladden är ingjuten i sulan. Slits den loss när man kör ner foten i skon så är det kört. Det finns gott om kabel, ni ser hur mycket som blir över när jag fäster batteriet ovan skokanten. Mata ner lite lös kabel i skon innan ni kör ner foten, så minskar risken för att den slits loss. Kabeln är tunn och känns inte någonstans.

BATTERIPRESTANDA
Enligt datan på sidan av batteripacken så erbjuds vi en spänning på 7,4 volt och en kapacitet på 1,9 amperetimmar, vilket ger oss 14 wattimmar att värma med. I högeffektsläge ska batteriet enl. Kjell räcka i tre timmar, vilket i så fall ger en värmeeffekt på 4,67 watt över tiden. Det är högt om man jämför med andra sulor i den här prisklassen. Vid lågeffektläge ska batteriet räcka i sex timmar och då kan man anta att effekten är hälften.

Batteridata, intressanta uppgifter för den som ska jämföra prestanda med andra produkter.

På förpackningen är maxeffekten angiven till 7 watt, vilket jag inte kan härleda. Det stämmer möjligen om man drar ur batteriet på två timmar, men då är det nog inte bara batteriet som blir bränt.

Jag har använt sulorna i mestadels kallgrader, som kallast minus sju. Med batteriet sittande på utsidan av skon, delvis i vinddraget räckte det i tre timmar på högsta effektläget. Som angivet alltså. Jag har även testat att starta första timman med det lägre effektläget och därefter ökat till högsta. Då varade batteriet i drygt tre och en halv timme. Jag har slutligen också provat fyra timmar med låg effekt och det var inga problem. Det ena batteriet drar konstant ur lite snabbare än det andra och tar också längre tid att ladda. Misstänker att motstånden i sulorna är olika eller så är det ena batteriet lite defekt.

Uppladdningstiden är på förpackningen angiven till fyra timmar. Jag har uppmätt drygt två timmar varje gång.

Den nedersta texten i rött är att beakta. Lithium reagerar ju häftigt med vatten och tål inte våld särskilt bra. Att fästa dem på utsidan av en cykelsko en hal och slaskig vinterdag kan alltså ge upphov till oönskad raketdrift, eller en våldsam amputation. Hittills har det gått bra, men vid ösregn kanske man ska försöka få in dem innanför klädsel eller skoskydd. En varmare miljö lär väl öka batteriets drifttid något också.


Batteriet har en kontakt där man ansluter sula eller laddare, en knapp som styr effektläget samt en skvallerdiod. På sidan sitter ett metallclip för skon. Kvalitetskänslan är helt i linje med produktpriset.

ÖVRIGT
Med i förpackningen fanns två kardborreremmar, förmodligen för att fästa batteriet runt benet. Ej provat. Laddaren laddar båda batterierna samtidigt och behöver 230V.

UPPLEVELSE
De flesta fötter är olika och cyklister är också känsliga i varierande utsträckning. För mig var kalla, långa cykeldagar inga problem tills jag förfrös alla tår under ett pass på Juldagen för fyra år sedan. Det gjorde fruktansvärt ont och sedan dess har jag bytt både skor och strumpor utan framgång. Att få fram värme till tårna är ingen lätt uppgift, dessutom ska effekten övervinna både yttertempratur och fartvind. De flesta värmesulor marknadsförs med inriktning mot jakt, vinterfiske eller för komfortabla vinterpromenader i moon boots, typiska aktiviteter som saknar fartvind. Jag misstänker att de inte levererar särskilt bra under en cykelfot. Alltså, håll utkik efter hög effekt och ett värmeelement som kan placeras under framfoten.

För mig så fungerar Kjell & Co:s värmesulor såpass bra att jag kan köra långa distanspass på vintern igen och det är jag jätteglad för. Vid minusgrader så håller de mina fötter tillräckligt varma och i plusgrader så känns de faktiskt riktigt heta så jag får dra ner effekten. De har använts och laddats nio gånger helt utan bekymmer och för 399 kronor så måste man säga att det är vintern stora fynd.

Länk till produktinformation hos Kjell & Co.

1 kommentar:

  1. Intressant läsning, den tackar jag för. Har själv problem med kalla fötter när jag cykelträna och letar efter en lösning, kanske kan bli denna.

    SvaraRadera