Framväxel

Modell: 
Campagnolo Chorus 11


Beskrivning:
Aluminium, med eller utan ramklämma. Precis som bakväxeln är detta en landsvägskomponent som man inte förstärkt eller modifierat för crossbruk. Länk till mer produktinfo.

Leveransomfattning:
Framväxel och installationsmanual, inget annat.

Vikt:
76 gram, samma som tillverkarens uppgift.
(Athena väger 92 och Record 74 gram)

Synpunkter före testkörning:
Att köra cross med framväxel blir en omställning för mig. De senaste fyra säsongerna har jag kört singelklinga fram och tyckt att det funkat bra, åtminstone på de flesta banor. Det ger mig en lättare cykel, mindre som kan krångla men också en begränsad uppsättning utväxlingar vilket kräver en lite speciell åkstil. Den största skillnaden är att man helt saknar en riktigt lätt växel och därför måste forcera tungåkta partier eller branta backar.


När jag tog beslutet att slänga den lilla klingan fanns bara kompaktvevparti (50/34) att tillgå i Campagnolos sortiment och det funkar inte att köra cross med. Men nuvarande uppsättning klingor (36/46) kommer framväxeln in i bilden igen och att gå från 10 till 22 växlar blir verkligen spännande.

Synpunkter efter testkörning:
Faktum är att växling fram går riktigt smidigt med bara 10 tänders diff mellan klingorna. Chorusväxeln har fungerat utan anmärkning, men precis som med bakväxeln så är korrekt installation och justering den allra största faktorn. Men, man kan inte ta bort att den är prisvärd, lätt och snygg. Jag kommer att återgå till singelklinga med bash på tävlingscrossen eftersom 11 växlar är fullt tillräckligt och dessutom spar jag lite vikt, men växeln kommer att tjänstgöra på nästa projekthoj som blir klar under augusti 2014.