Hjul

Modell: 
Campagnolo Scirocco CX 35


Beskrivning:
Scirocco har funnits i modellprogrammet under många år men ändrat utseende och spec med tiden. Årsmodell 2014 har svarta aeroekrar i stål, radialekrat framhjul, G3-ekrat bakhjul och 35 mm hög profil på kanttrådsfälgarna i aluminium. En såpass hög metallfälg blir förstås lite tyngre men i gengäld blir den snygg, styv och "aero" vilket är superviktigt inom cykelcross. Som ni vet är vinden det största motståndet över 17 km/h, om man inte har lera upp till naven förstås. Då är 17 km/h istället en drömfart. Scirocco CX har extratätade lager som ska hålla smutsen borta. Länk till mer produktinfo.


Bakhjul utan snabbkoppling.
Leveransomfattning:
Hjul, snabbkopplingar och någon sorts shims för andra komponenttillverkare. Fälgband är monterade. Glöm inte att ta bort de orange varningsetiketterna som sitter på från fabrik. Ventilhattsvarning på det!

Vikt: 1751 gram (804 fram, 947 bak), vilket är 26 gram över tillverkarens uppgift. Snabbkopplingarna väger 120 gram.


Straight pull, aero.
Synpunkter före testkörning:
Min första, spontana reaktion var relaterad till utseendet. Det blir väl lätt så när man under lätt upphetsning sliter upp något ur en stor kartong. De här hjulen är snygga! Om man sedan tänker på hur lite de kostar så vill jag påstå att du får mycket "bling-bang for the buck".

Kanttrådshjul används normalt inte inom tävlingsdisciplinen cykelcross, där tubhjul istället är bättre anpassade. För träning på grus, pendling på väg eller som reservhjul funkar kanttråd dock utmärkt och det är så dessa hjul kommer att testas. För mesta möjliga tubkänsla kommer de att skos med ett par handbyggda Challenge Grifo Pro 33, där däcksmönstret oavkortat för tankarna till älskade Dugast.

Oops...
En ganska osannolik detalj på mina hjul är att Sciroccodekalerna i tre fall av fyra är rätt stavat och i det fjärde fallet (höger fram) stavats "Sciroco och dessutom med lite större teckensnitt. Det luktar prototyphjul lång väg - unikt!

Synpunkter efter testkörning:
Bomb proof? Troligen, även vid en direktträff. De här hjulen är inte lätta, men de är starka och styva som tusan. Jag har svårt att se dem på en tävlingsmaskin, där man nog önskar lägre vikt och tubdäck, men de funkar alldeles utmärkt som träningshjul eller på en grusvägscross.

Jag vidhåller att hjulen både känns och ser mer exklusiva ut än vad de kostar, så även om du inte är en crossåkare så torde Scirocco 35 vara ett bra val för träningshojen eller varför inte vintercykeln? Jag har kört dem med ett par kanttrådsdäck från Challenge som jag får anledning att återkomma till.