Vevparti

Modell: 
Campagnolo Power Torque CX 11 carbon


Beskrivning:
Italienarna släppte fyra olika vevpartier avsedda för cykelcross, 10-delat och 11-delat i aluminium och carbon. Ni kan läsa mer om dem i länken nedan. Kolfibervarianten är riktigt snygg med svarta klingor och en otrolig finish på vevarna. Uppsättningen här är levererad med klingor 46/36 och 172,5 mm:s vevarmslängd. Man noterar en extra tätning utanför lagret och en särskild CX-variant av vevlagerskålarna är framtagen för att matcha. Meningen är att smutsen ska stanna utanför, vilket jag kommer att uppskatta om det fungerar. Efter sex säsonger med landsvägsanpassade Ultra Torque har jag bytt och renoverat fler lager än jag vill minnas, vilket å andra sidan är snabbt och enkelt gjort. Länk till mer produktinfo.

Leveransomfattning:
Vevparti med ett lager på högeraxeln, klingor 46/36. Vänstervev med bult, invändig insex 14. CX-vevlagerskålar med BSA eller ITA-gänger införskaffas separat, och i fallet med Power Torque så inkluderas ett lager.

Vikt:
633 gram. Tillverkarens uppgift är 628 gram. CX-skålarna, inkl ett lager väger 73 gram, 72 gram enligt tillv. uppgift.

Viktskillnaden mot Campagnolos 10- och 11-delade crossvevar i aluminum är 100 gram.


Synpunkter före testkörning:
Campagnolos Power Torque-system är nytt för mig, men påminner om något jag sett hos en japansk tillverkare. För mig som tidigare enbart jobbat med "storebror" Ultra Torque, förefaller PT-systemet med en hel axel samt ett löst och ett fast lager aningen bökigt. Dessutom får man uppgradera sin verktygslåda med både vevarmsavdragare och ett insexverktyg i storlek 14(!). Det faktum att ramens vevhus är vidöppet och slätt som en barnumpa (Pressfit 30) kräver en adapter till BSA-gänga som jag helst hade varit utan. Tillsammans med PT är det bäddat för lite fix innan allt sitter på plats som det ska.

Utväxlingen med en storklinga på 46 och en liten på 36 tänder är också nytt för mig. Jag vill tro att det är betydligt mer användbart än klassiskt kompakta 50/34. Att minska gapet från 16 till 10 tänder lär ge en smidigare och snabbare växling fram. Framtiden får utvisa vilket som känns bäst, antingen är jag tillbaka på singelklinga till hösten, eller så sitter grejerna kvar.

Synpunkter efter testkörning:
Det här vevpartiet är perfekt för en gruscross, alltså en hoj som är optimerad för att gå på bättre stig eller grusväg. 46:an är för stor för att tillsammans med en vettig kassett ge rätt utväxling på en crossbana, samtidigt är 36:an för liten för att kunna användas ensam. Power Torque är nu i grunden utvärderat och testat, och när man väl förstått hur det är tänkt och skaffat verktygen som behövs, så är det nästan lika smidigt som Ultra Torque. Jag köpte verktygen, både insex och avdragare på Biltema för sammanlagt 200 kr så nu kan jag montera och demontera vevpartiet på två minuter.

Ett extra tätat vevlager låter som en bra idé, kanske främst för de som inte vill/kan serva eller byta sina egna vevlager. Jag misstänker dock, att om man inte kan/vill det så kör man nog inte cross i de förhållanden som kräver regelbunden service.

Prestandamässigt finns inget att anmärka på och jag gillar verkligen utseendet med"CX" på vevarmarna, även om innebörden helst skulle varit fokuserad på utväxling före tätning. Gärna båda i ett Ultra Torque-utförande.